LETERATUR ROMANICA E ELEFEN
Introdui · Lingua latina · Linguas romanica: orijina e evolui · Leteratur medieval · Lingua franca mediteranean e la Renase · La baroca, la Lumina e romanticisme · Realisme e naturisme · Lingua franca nova

Linguas romanica: orijina e evolui

En la sentenio 1 ec, la latina ia deveni la lingua de un impero cual ia governa tota la Mediteraneo. Pos la cade de la Impero Roman Ueste (476 ec), la latina de la ricas ia es usada como lingua leteratural, ma la lingua parlada par la popla ia deveni latina demotica. Esta latina, con multe parolas veninte de la poplas nativa, ia evolui diferente en la teritorios de la Impero, dividente en multe dialetos cual ia deveni la linguas romanica.

Evolui de latina demotica a linguas romanica

Linguas romanica en Europa oji.

Evolui en la penisola Iberia

La linguas romanica cual ia apare en Iberia ia es la seguentes:

Evolui en Frans

En Frans on pote parla de du linguas xef cual ia nase a norde e a sude:

A norde, franses ia nase de la evolui de latina demotica a galo-roman. La evolui de latina a franses es multe conoseda par la cuantia de atestas cual ia ariva a nos, e, par causa de esta, on pote divide la periodos de sua jenese en esta modo: entre la sentenios 1 e 5, on vide un interata entre latina demotica e galo; de la sentenio 5 asta la 9, on pote parla de galo-roman; e entre la sentenio 9 e la 13 on parla de franses antica.

La Juras de Strasbourg (Serments de Strasbourg) es la testo prima conoseda cual es scriveda en franses. Los ia es scriveda a 12 febrero 842. Franses ia deveni un lingua manejal con la Proclama de Villers-Cotterêts en 1539.

A sude, ositan ia apare. De la sentenio 5 asta la 11, on vide la apare de termas e frases en ositan en testos de latina tarda o protoroman. De sirca 880, on ave un manoscrito con un poesia corta en latina de 15 linias de cual sua refren es en ositan.

Entre la sentenios 10 e 11, on trova la testos leteratural prima en ositan “clasica”: la Passion de Clermont (sirca 950), la Poesia sur Boetio (sirca 1000), poesias relijial de San Martial de Limoges (sentenio 11), la Canta de la San Fida (sirca 1040). Los es segueda par testos legal de 1034.

Entre la sentenios 10 e 15, ositan ia es la lingua dominante de cultur, maneja e siensa, e la apico de sua poesia ia aveni entre la sentenios 11 e 13. A fini de la sentenio 15, la franses ia entra a Ositania e ia deveni la lingua de prestijia; tal, la suordina lingual ia comensa cual ia es asentuada en la sentenio 16 par la obliga de parla franses.

Evolui en Italia

En Italia on no pote parla de un sola “lingua demotica”, car on ave diferes entre la dialetos de rejiones variosa e on no ave un model demotica per refere. La dialetos romanica parlada en Italia, an oji, difere multe de italian en tota niveles (fonolojia, morfolojia, sintatica, vocabulo) e alga es clasida como linguas separada.

La italian model ave un orijina poesial e leteratural en la scrivedas de la scrivores de Toscana en la sentenio 12, e, an si la gramatica e la vocabulo es xef noncambiada de los usada en Firenze en la sentenio 13, la model moderna ia es influeda par avenis resente. An tal, la demotica romanica parlada en la penisola italian ave un istoria longa.

La documento prima en demotica italian es la Placito cassinese (ance nomida Placito di Capua o Placito capuano), un declara notarial de 960, conservada en la abaderia de Montecassino. Esta documento es segueda par otras como la Placito di Sessa Aurunca e la Placito di Teano, an si la Rompetesta de Verona, de la sentenio 9 temprana, ave formas de latina demotica cual on pote vide como esemplos de un dialeto romanica italian.

La lingua cual ia deveni italian ia developa en Toscana, e ia es prima normida en la sentenio 14 temprana con la obras de Dante Alighieri, scriveda en sua propre lingua de Firenze. Sua obra “La Comedia divin” ia es lejeda en tota Italia e ia deveni la “norma autoriosa” cual tota la italianes ia pote comprende. En ajunta a esta esposa ganiada tra la leteratur, la prestijia par causas political e cultural de Firenze en acel tempo, como ance la fato de es un dialeto media entre la norde e la sude, ia aida en la crea de un norma fundida sur esta dialeto, cual ia deveni la funda de lo cual ia deveni la lingua ofisial de Italia.

Italian ia es ofisialida en la plu de la statos italian ante sua uni, an si la popla ia manteni sua dialetos.

Evolui en la este

En la este de la Impero, la lingua romanian ia es separada de la resta de la linguas romanica ueste e ia segue sua propre evolui.

La influe de la linguas nativa en romanian es peti, ma on trova lo en alga parolas como:

Influe ia veni ance de linguas con cual romanianes ia ave contata. En la sentenio 6, la lingua romanian ia ave ja sua strutur gramatical e un vocabulo xef latina, e donce la influes plu tarda ia es sola a la nivel de vocabulo:

Alga cualias de romanian es:

Esta paje es presentada con la lisensa CC Attribution-Share Alike 4.0 International.
Lo ia es automatada jenerada de la paje corespondente en la Vici de Elefen a 7 setembre 2020 (19:54 UTC).