LETERATUR
Testos orijinal · Cantas traduida · Dramas traduida · Naras traduida · Poesias traduida · Sitas traduida · Testos diversa

ABC de la dialetica materialiste

Esta es un tradui de la ABC de la dialetica materialiste par Leon Trotski.

La titulos de la partes no es en la testo orijinal, ma los es juntada a la tradui per claria e lejablia. La tradui ia es produida par ActiveSelective.

La dialetica es no un narada, no un mistica, ma un siensa de formas de nosa pensa, an si la pensa no es limitada par problemes de la vive dial ma atenta ariva a un comprende de la prosedes plu complicada e larga. La lojia dialetical e la lojia formal relata como la matematica superior e la matematica inferior. Asi me proba produi un desinia rapida de la substantia de la problem en un forma bon concreta.

La lojia manca

La lojia aristotelal de la silojisme simple comensa a la proposa ce “A es egal a A”. Esta pone es aseta como un axiom per la umana en un numero grande de atas practical e de jeneralis elemental. Ma en realia A no es egal a A. Esa es fasil a proba si nos oserva esta du leteras A e A su un lente – los difere.

Ma, un person pote oposa, la cosa no es la grandia o la forma de la leteras, per ce la leteras es sola simboles de cuantos egal, per esemplo un libre de zucar. La oposa no es pertinente: en realia, a tota tempo un libre de zucar no es egal a un libre de zucar – un balansa plu esata va trova un difere de la un e la otra.

Ance ora, un person pote dise: un libra de zucar es egal a se mesma. Ance esta no es vera. Tota cosas cambia noninterompeda de grandia, pesia, color, etc. Los no es egal a se mesmas.

Un sofista ta responde ce un libre de zucar es egal a se mesma “a un momento serta”. Abandante la valua practical dutada estrema de esta axiom, ance esta no resista la critica teorial. Como nos debe comprende la parola “momento”? Si el es un intervalua infinitesimal de tempos, donce un libre de zucar es sujetada a cambias nonevadable en el curso de esta “momento”. O es la “momento” un conseta matematical pura, es a dise, un zero de tempo? Ma tota esiste en el tempo; e la esiste mesma es un prosede noninterompeda de transformas; seguente, el tempo es un elemente fundal de la esiste. Donce la axiom “A es egal a A” sinifia ce la cosa es egal a se mesma sola si el no cambia, es a dise, sola si el no esiste.

Cuantial e cualial

A prima, ta pare ce esta sutiles es nonusable. En realia los es de importa desidente. A un lado, la axiom “A es egal a A” pare la punta de comensa de tota nos conose. A la otra lado, el pare la punta de comensa de tota eras en nos conose. Usa la axiom “A es egal a A” sin es punida, es sola posable en limitas serta. Cuando cambias cuantial en A es ignorable per la taxe en caso, nos pote supose ce “A es egal a A”. Esta es per esemplo la modo como un comprador e un vendor considera un libre de zucar. Nos considera la temperatur de la sol en un modo simile. Nos dise “la sol es egal a la sol” contra ce se temperatur es sujeteda noninterompeda a cambias cuantial. Asta resente nos considera el valua de la dolar en la modo mesma.

Ma la cambias cauntial plu ce limitas serta, deveni cambias cualial. Un libre de zucar sujeteda a la ata de la acua o de la cerosine sesa es un libre de zucar. Un dolar en manos de un presidente sesa es un dolar. Determina la punta critical en la momento esata do cambias cauntial deveni caulial es un de la taxes la plu importa e nonfasil de tota areas de la siensa, la sosiolojia incluida.

Cada laboror sabe ce es nonposable de produi du ojetos egal completa. En la labora de rodamentes, un desvia entre la pesos es permeteda ma el debe no suprapasa un limita serta (clamada la tolera). Obente la normas de la tolera, los pesos es considerada mesma: “A es egal a A”. Cuando la tolera es suprapasada, la cuantial deveni cualial; en otra parolas, la pesos es deveni inferior o nonusable completa.

Sensa comun e la tolera de consetas

Nos pensa siensal es sola un parte de nos practica jeneral, strumentos incluida. Ance per consetas nos ave un tolera. La tolera es fundada no par la lojia formal ce comensa a la axiom “A es egal a A”, ma par la lojia dialetical ce comensa a la axiom ce tota cambia. La “sensa comun” es caratereda per la fato ce el suprapasa sistematical la tolera dialetical de consetas. La pensa vulgar opera con consetas como “la capitalisme” (e “la moral”, “la libria”, “la stato de laborores”, etc) como consetas fisa, e suposa ce la capitalisme es egal a la capitalisme (e la moral es egal a la moral, etc). La pensa dialetical analisa tota ojetos e fenomenas en se cambia continuante, e determina la limita critical de la state material en esta cambia. A plu ce esta limita, A sesa es egal a A (e un stato de laborores sesa es un stato de laborores, etc).

La manca fundal de la pensa vulgar es ce el se contente con imprimis fisa de un realia ce es composada de move eterna. Ma la pensa dialetical dona a la consetes, per medio de coretis e concretis e prosimis plu prosima, un ricia de contente e de curvablia; me ta pote dise ce el los dona un estende serta plu prosima a la fenomenas vivente. No “la capitalisme” en jeneral, ma “un capitalisme en un state serta, determinada per se developa”. No “la stato de laborores” en general, ma “un stato de laborores en un pais retardos e ensircada per la imperialisme”, etc.

La pensa dialetical es relateda a la pensa vulgar en la mesma modo como un film es relateda a la fotos fisa. La film no nega la fotos fisa ma el combina un seri de los a modo seguente la leges de la move. La dialetica no nega la silojisme, ma instrui nos de combina la silojismes a esta modo per ce los produi a nos un comprende plu prosima a la realia cambiante eterna.

Hegel en se libro La Lojia ia funda un seri de leges dialetical: la cambia de cuantia en cualia, la developa per medio de la contradises, la contra de la contente e la forma, la interompe de la continuia, la cambia de la posablia en la nonevadablia, etc; lejes ce son vera importa per la pensa teorial como la silojisme simple per la taxes plu elemental.

Idealsme e materialisme

Hegel ia scrive ante Darwin e ante Marx. Grasias a la pulsa potente donada a la pensa per la move sosial, la Revolui Franses, Hegel espeta la move jeneral de la siensa. Ma a cause de se pensa ia es sola un espeta, contra ce Hegel ia es un jenio, el ia es donada par Hegel un carater idealista. Hegel ia opera con ombras idealista como los es la realia ultima.

Marx ia mostra ce la moves de esta ombras idealista refleta no plu ce la moves de la cosas material. Nos clama la dialetica de Marx “materialiste” per ce se radises es trova no en la sielo no en la fondos de nos “vole libre” ma en la realia ojetal, en la natura. La consensa ia nase de la nonconsensa, la psicolojia de la fisiolojia, la mundo organical de la nonorganical, la sistem solar de un nebla.

En cada grado de esta scala de developa, la cambias cuantial es transformada en cualial. Nos pensa, la pensa dialetical incluida, es sola un de la formas de espresa de la materia cambiante. No ave spasio en esta sistem per un dio o per la diablo, no per la spirito nonmorial e no per normas de leges e morales eterna. La dialetica de la pensa, naseda de la dialetica de la natura, ave seguente un carater materialista profonda.

La darwinisme ce esplica la evolva de la spesies con transformas cuantial ce cambia en transformas cualial, ia es la vinse la plu grande de la dialetica en tota areas siensal supra la materia organical. Un otra vinse grande ia es la descovre de la carta de la pesias atomal de la elementes cimical e la transforma de un elemente en un otra.

Categori seguente da la istoria

Esta transformas (de spesies, elementes, etc) es liada a la categoris – si importa en la siensas natural como en la siensas sosial. La sistem de Linnaeus (la sentenio des-oto) ce ia comensa a la nonmutablia de la spesies, ia es limitada per descrive e categori la plantas seguente la carateres esterna. Esta periodo enfantal de la botanica es analojial a la periodo enfantal de la lojia, per ce la formas de nos pensa es developa como tota vivente. Sola la refusa desidente a la idea de la spesies fisa, e sola la studia de la istoria de la evolva de plantas e se anatomia, ia prepara la base de un categori vera siensal.

Marx, ci contra Darwin ia es un dialetico consensal, ia descovre un base per categori siensal la sosia umana en la developa de forsas produinte e de strutur de la relates de propria, ce constitui la anatomia de la sosia. La marxisme substitui la categoris vulgar ce sola descrive la sosias e statos (categoris ce ance asta aora flora en la universias) per la categori dialetical e materialista ce esplica la sosias e statos. Sola per usa la metodo de Marx, es posable a determina coreta la consete de un stato de laborores e la momento de se cade final.

Como nos vide, tota a supra no contente alga “metafisical” o “scolastical” como la ignora suposante ta dise. La lojia dialetical espresa la leges de move en la pensa siensal contemporal. En contra, la luta contra la dialetica materialista espresa un pasada vea de un conservantisme de la burgesia poca, la vanita de la rutinores de universias i … un sintil de espera a un posvive.

Esta paje es presentada con la lisensa CC Attribution-Share Alike 4.0 International.
Lo ia es automatada jenerada de la paje corespondente en la Vici de Elefen a 4 april 2024 (17:35 UTC).