AORA OJI
Novas de la mundo, simple reportada en elefen
2021 · 2020 · 2019 · 2018 · 2017 · 2016 · 2015 · 2014 · 2013

Materias artifis esede la biomasa de la Tera

10 desembre 2020

Un rexerca nova sujesta ce la efeto de umanas a la planeta en 2020 es plu grande ca lo de tota otra cosas vivente. La cuantia de sola plastica ave un masa plu grande ca lo de tota animales de tera e mar combinada.

La studia, publicida en la jornal Nature, mostra ce la ativia umana, incluinte la produi de beton, metal, plastica, brices e asfalto, ia trae la mundo a un punto do la masa fabricada par umanas esede la biomasa de la Tera.

Per promedia, cada person causa en cada semana la crea de materia egal a la pesa de sua corpo.

La rexerca ia trova ce esta impresa umana ia crese rapida de la comensa de la sentenio 20, duplinte a cada duple de desenios. La rexercores suporta un proposa per dona la nom “antroposene” a la epoca corente, refletante la efeto notable de umanas a la planeta.

Con colaborores, Ron Milo de la Instituida Weizmann de Siensa en Rehovot, site israeli, ia esamina cambias de la biomasa e la masa artifis de 1900 asta oji. Los ia calcula estimas de pesa sin acua. La masa artifis es definida como caxida en ojetos solida e nonanimada creada par umanas, e lo no inclui dejetadas.

La categoria dominante en la analise ia es construidas e infrastrutur. De la biomasa global, la plu es representada par plantas e arboretas.

“Pos la revolui cultival prima,” la autores scrive, “umanas ia dui aprosima la masa de plantas. An si la cultiva moderna usa un area de tera sempre plu grande per crese plantas, la masa intera de tal plantas es vasta esededa par la perde de masa plantal cual resulta de desforesti, maneja de forestas e otra cambias de la usa de tera. Esta tendes de biomasa global ia afeta la sicle de carbono e la sania umana.”

Tra la desenios on vide levas e cades en la efeto, incluinte aumentas agu pos la adota de beton en loca de brices en la desenio de 1950, e pos la usa de asfalto per troterias en la anios de 1960.

En tempos de declina, la pesa de la efeto redui. On vide diminuis importante en la Depresa Grande e a la colasa de petrolio en 1979.

Esta paje es presentada con la lisensa CC Attribution-Share Alike 4.0 International.
Lo ia es automatada jenerada de la paje corespondente en la Vici de Elefen a 10 novembre 2021 (17:34 UTC).