AORA OJI
Novas de la mundo, simple reportada en elefen
2021 · 2020 · 2019 · 2018 · 2017 · 2016 · 2015 · 2014 · 2013

La pape refere a un jenoside istorial par Turcia

25 junio 2016

Pape Fransisco ia descrive la mata coletiva de armenianes su la rena osmanian turces en la Gera Mundal Prima como “jenoside”, repetente un parola cual ia provoca coleria turces en la anio pasada.

El ia fa la comenta en un visita a Erevan, la capital de Armenia, per onora la memoria de la masacra.

Armenia e multe istoristes dise ce asta 1,5 milion cristianes armenian ia es matada par fortes osmanian en 1915.

Turcia ia desacorda sempre con esta statistica e rejeta la usa de la terma “jenoside”. Lo dise ce la moris ia es un parte de un gera interna inisiada par la Gera Mundal.

La disputa sur la modo de descrive la matas ia continua asidi la relatas entre Armenia e Turcia, e ia atrae ance otra paises como Deutxland, do la parlamento ia declara resente ce la matas ia es un jenoside.

En un parla a la presidente armenian Serj Sargsian e la corpo de diplomatas, lo ia pare ce la Pape ia ajunta la parola “jenoside” a sua testo preparada.

“Esta trajedia, esta jenoside, ia marca regretable la comensa de un serie triste de desastres grande de la sentenio pasada,” el ia dise. El ia ajunta ce la matas ia es “posiblida par intendes contorseda de raza, ideolojia, o relijio cual ia oscuri la mentes de la tormentores an asta la punto de scemi la elimina de poplas intera”.

La escutores ia sta se per aplaudi la comentas.

Sargsian ia dise: “On no pote fa otra ca fida la vinse de justia cuando, pos 100 anios, la mesaje de justia es espresada a umanas de la cor de la mundo catolica.”

Turcia ia fa no reata direta. En la anio pasada, lo ia retira sua ambasador vatican per 10 menses cuando la Pape ia refere a jenoside.

En 2014, a la ves prima, Recep Tayyip Erdoğan, la ministro xef de Turcia, ia ofre compatia a la netas e netos de tota la armenianes ci ia perde sua vives. Ma el ia dise ance ce lo es nonpermetable ce Armenia cambia la desacorda “a un tema de disputa political”.

Armenia dise ce asta 1,5 milion persones ia mori en 1915–16 cuando la Impero Osmanian ia es desintegrante. Turcia ia dise ce la cuantia de moris ia es multe min grande.

Multe de la vitimes ia es persones nonmilitar ci ia es deportada a desertos steril do los ia mori de famia e sidia. Miles ia mori ance en masacras.

La plu de eruditas nonturces sur la avenis regarda los como jenoside. Entre la otra statos cual reconose formal los como jenoside es Arjentina, Beljia, Canada, Frans, Italia, Rusia, e Uruguai.

Turcia insiste ce multe de la mores ia es matada en scaramuxas de la Gera Mundal Prima, e ce turceses etnical ia sufri ance.

Esta paje es presentada con la lisensa CC Attribution-Share Alike 4.0 International.
Lo ia es automatada jenerada de la paje corespondente en la Vici de Elefen a 10 novembre 2021 (17:34 UTC).