LA ISTORIA DE PSICOLOJIA

Un istoria corta de computadores

Esta istoria de computadores es un lista de ideas e inventas relatante a la developa de la prosede de informa e la construi de computadores e aparatos relatada. Lo lista ance otra cosas como inovas en matematica e aparatos eletrical.

Anticia

Sirca la sentenio de 600 aec

La abaco ia es developada en Xina. Plu tarda, lo ia es adotada par la japaneses e la rusces.

Sirca la sentenio de 600 ec

Numeros arabi – incluinte la zero (prima representada par un punto) – ia es inventada en India. Traduis arabi de testos de matematica de India ia introdui esta numeros a la europeanes. La numeros ia entra a Europa tra Espania sirca 1000 ec e ia deveni prima popular entre la mercatores italian sirca 1300. Asta alora, persones ia usa la sistem roman en Europa ueste, e la sistem elinica en Europa este. La numeros orijinal ia es simil a los de devanagari moderna como usada en India norde:

०.१.२.३.४.५.६.७.८.९

Developas temprana

1488

La primador con tipo movable ia es inventada par Johannes Gutenburg.

1492

Francis Pellos de Nice, Frans, ia inventa la sinia desimal.

Sentenio 17

1600

Thomas Harriot ia inventa la simboles usada en aljebra. El ia desinia ance la mapas prima de la luna, e ia descovre manxas solal.

1600

Dr William Gilbert ia descovre eletrica statical, e ia introdui la terma en De Magnete.

1614

John Napier ia inventa logaritmos.

1622

William Oughtred ia inventa la regla de calcula.

1623

Wilhelm Schickard ia construi sua “orolojo calculante”.

1644–45

Blaise Pascal, un matematiciste joven franses, ia developa la “pascalina”, un aparato simple mecanical per soma numeros. Lo ia es composada de alga rotas con dentes posada a lado de lunlotra, de cual cada ia es marcada de 0 a 9 a intervales egal sirca sua perimetre. La inova importante ia es un funsiona automata per “porta la deses”: cuando un rota completi un revolui, lo trae automata la rota a sua sinistra par un plu desi de un revolui, ajuntante o “portante” un des. Pascal ia es ance un filosofiste respetada, e la inventor de la bus.

1660

Otto von Guericke ia construi la “macina eletrical” prima.

1674

Gottfried Wilhelm Leibniz ia desinia sua “calculador de pasos”, simil a lo de Pascal, ma con ance la funsionas de multipli e divide, cual ia es construida par un om nomida Olivier de Paris. Leibniz ia es ance un filosofiste respetada, e la coinventor de calculo.

Sentenio 18

1752

Benjamin Franklin ia “catura” lampo.

1786

J. H. Mueller, de la armada hessian, ia conseta la idea de lo cual ia deveni nomida un “motor de diferes”. Esta ia es un calculador spesial per calcula valuas de un polinomial. La atenta par Mueller per recolie finansia ia fali, e la projeta ia es oblidada.

1790

Galvani ia descovre corente eletrical, e ia usa lo a la gamas de ranas.

Sentenio 19

1800

Alessandro Volta ia inventa la pila.

1801

Joseph-Marie Jacquard ia developa la sistem de cartas perforada, cual ia pote es programida per automati la texe de motifes sur texadores.

1809

Humphrey Davey ia inventa la lampa de arco.

1820

Charles Xavier Thomas de Colmar de Frans ia construi sua “Aritmometre”, la calculador prima produida en masa. Lo ia multipli usante la mesma modo jeneral como la calculador de Leibniz. Con la aida de la usor, lo ia pote ance divide. Lo ia es ance la calculador la plu fidable asta alora. Macinas de esta desinia jeneral, sufisinte grande per abita la plu de un buro, ia continua es vendeda tra sirca 90 anios.

1822–23

Charles Babbage ia comensa sua projeta, finansiada par la governa, per construi la prima de sua macinas, la “motor de diferes”, per macini la solves de problemes en aljebra. La importa de sua labora ia es reconoseda par Ada Lovelace, la fia de senior Byron, ci, talentosa en matematica, ia crea un forma de aritmetica cual usa sola la numeros 0 e 1.

1825

La ferovia prima ia es abrida per usa par la publica.

1826

Fotografia ia es inventada par Benoit Fourneyron.

1830

Thomas Davenport de Vermont, SUA ia inventa la motor eletrical. El ia refere a lo como un jueta.

1831

Michael Faraday ia produi eletrica con la jenerador prima.

1832–34

Babbage ia conseta, e ia comensa desinia, sua “motor analisal”. On pote regarda esta como un calculador programable, multe prosima a la idea fundal de un computador. La macina ia pote soma en 3 secondos, e multipli o divide en 2 a 4 minutos.

1837

Samuel Morse ia inventa la telegraf.

1868

Christopher Latham Sholes de Milwaukee ia inventa la tapador comersial prima.

1872

Un de la computadores analoja grande prima ia es developada par senior Kelvin per predise la altia de la mareas en portos engles.

1876

Alexander Graham Bell ia inventa la telefon.

1877

Thomas Edison ia inventa la fonograf.

1881

Charles S. Tainter ia inventa la ditador.

1886

Dorr E. Felt de Chicago, ia construi sua “contametre”, la calculador prima con teclas.

1887

E. J. Marey ia inventa la camera per filmas movente.

Eastman ia patenta sua camera caxin prima, movente fotografia de profesales a la popla jeneral.

1890

Herman Hollerith de MIT ia desinia un macina per leje cartas perforada. Lo ia es usada a modo efetosa en la conta de abitores de la SUA en acel anio. La cartas ia es eletrical lejeda.

1891

Thomas Edison ia developa la projetador de filmas movente.

1896

Guglielmo Marconi ia developa la radiotelegraf.

1899

Val Demar Poulsen ia developa la rejistrador magnetal.

1900

Rene Graphen ia developa la macina per fotocopia.

Temprana de sentenio 20

1901

Reginald A. Fessenden ia developa la radiotelefon.

1906

Henry Babbage, la fio de Charles Babbage, con la aida de la compania de R. W. Mundro, ia completi la motor analisal de sua padre, per mostra ce lo pote opera.

1913

Thomas Edison ia inventa filmas movente parlante.

1919

W. H. Eccles e F. W. Jordan ia publici sua desinia prima per un sircuito bistable.

1924

“Computing-Tabulating-Recording” ia deveni “International Business Machines” (IBM).

1925

J. P. Maxfield ia developa un fonograf intera eletrical.

1927

Philo T. Farnsworth, la inventor de televisa, ia presenta sua demostra prima.

1933

IBM ia introdui la tapador eletrical comersial prima.

Edwin H. Armstrong ia developa radio FM (de frecuentia modulada).

1936

Robert A. Watson-Watt ia developa radar.

Benjamin Burack ia construi sua macina lojical eletrical prima.

En sua tese, Claude Shannon ia demostra la relata entre sircuitos eletrical e lojica de simboles.

1937

Alan M. Turing, de la Universia de Cambridge, England, ia publici un monografia sur “numeros computable”, cual ia introdui la computador teorial simplida cual on conose oji como la macina de Turing.

1938

Claude E. Shannon ia publici un monografia sur la reali de lojica de simboles usante reles.

1939

John V. Atanasoff e un studiante graduada Clifford Berry de la Universia de la Stato Iowa ia completi un calculador prototipal de 16 bitios. Esta ia es la macina prima capas de calcula con tubos vacua.

Desenio de 1940

1940–50

La computadores eletronical prima ia apare en la SUA, Britan, e Deutxland.

1941

Laborante con suporta limitada de la Instituida de Rexerca Aironautical Deutx, Zuse ia completi la “V3”, la calculador programable prima cual ia funsiona. Zuse ia es un ami de Wernher von Braun, siensiste de rocetos.

1943

Howard H. Aiken e sua ecipo a la Universia de Harvard, finansiada par IBM, ia completi la “ASCC Mark I” (Calculador Automata Serial Controlada, Tipo 1). La macina ia ave 15 metres de longia, 2,5 metres de altia, 5 tones de pesa, e 750 000 partes. Lo ia es la computador binaria prima construida en la SUA cual ia es operada par eletrica.

Max Newman, Wynn-Williams, e sua ecipo a la “Scola de codigo e sifra” secreta de la governa engles ia completi la “Heath Robinson”. Esta ia es un macina spesialida per rompe sifras. (Heath Robinson ia es un cartuniste engles reconoseda per sua desinias de aparatos estrema complicada e bizara, composada de multe ojetos noncoerente.)

1945

John von Neumann ia produi un reporta descrivente un computador con programes internida, cual on ia nomi la “computador von Neumann” a pos.

John W. Mauchly e J. Presper Eckert e sua ecipo a la Universia de Pennsylvania ia completi un projeta secreta per la laboreria de rexerca de la militar american: la ENIAC (Calculador E Integrador Numeral Eletronical). Lo ia pesa 30 tones, ia ave 5 metres de altia e 24 metres de longia, ia covre sirca 93 metres cuadrida de solo, e ia usa 130 o 140 cilovates de eletrica. Lo ia conteni 17 468 tubos vacua e plu ca 500 000 lias soldada, e ia custa $SUA 487 000. Lo ia pote fa 5000 somas en un secondo, ma la sircuitos en la ENIAC ta pote es aora contenida sur un tableta con la grandia de un carta de jua. Un computador de table oji pote teni milionuple plu informa e es plu rapida a 50 000 veses. La frecuentia de orolojo de ENIAC ia es 100 kHz.

A du dias ante natal, la transistor ia es perfetida.

1946

Zuse ia inventa “Plankalkul”, la lingua prima de programi, en sua asconde en Baiern.

La ENIAC ia es esibida a la popla. Un panel de lampas peti ia es ajuntada per mostra a jornalistes como rapida la macina es e cual lo ia es fante; e lo ia pare ce Hollywood ia nota.

1947

La memoria de tambur magnetal ia es inventada par persones diversa, e la esemplos prima ia es construida.

1948

Newman, Freddie C. Williams e sua ecipo a la Universia de Manchester ia completi un macina prototipal, la “Manchester Mark I”. Esta ia es la macina prima cual cualcun ia nomi vera un computador, car lo ia es la prima con un capasia vera per reteni un program.

La rejistrador prima de banda ia es vendeda.

1949

Un sita de la jornal “Mecanica popular”: “An si un computador como ENIAC ave 18 000 tubos vacua e pesa 30 tones, computadores en la futur va pote ave sola 1000 tubos vacua e pesa sola 1,5 tones”.

Jay W. Forrester e sua ecipo a MIT ia construi la “Vortis de venta” per la Ofisia Marinal de Rexerca e Inventa de la SUA. Lo ia es la computador prima desiniada per labora en tempo real. Lo ia pote fa 500 000 somas o 50 000 multiplis per secondo. Esta ia permete ce la macina es usada per controla de trafica airal.

Forrester ia conseta ance la idea de un memoria de cores magnetal de la spesie cual ia deveni comun usada, con un matris de filos usada per controla la cores.

Desenio de 1950

1950

Alan Turing ia publici Macinas de computa e intelijentia.

1951

La ofisia de la conta de abitores de la SUA ia reseta la UNIVACS prima, orijinal developada par Eckert e Mauchly.

An Wang ia institui Laborerias Wang.

Ferranti Limitada ia completi la prima de sua computadores comersial. Lo ia ave un memoria xef de 256 “parolas” de 40 bitios, e 16K parolas en la tambur. Oto de esta macinas ia es vendeda.

Grace Murray Hopper, de Remington Rand, ia inventa la conseta moderna de la compilador.

1952

La EDVAC ia es final completida. Lo ia ave 4000 tubos, 10 000 diodos cristal, e un memoria ultrasonal de 1024 parolas de 44 bitios. Sua frecuentia de orolojo es 1 MHz.

1953

Minsky e McCarthy ia comensa sua empleas de estate a Bell Laborerias.

1955

An Wang ia reseta la patenta numero 2708722, incluinte 34 declaras per la memoria de cores magnetal.

Schockley Semicondutador es fundida en Palo Alto, California.

John Bardeen, Walter Brattain, e William Shockley ia comparti la Premio Nobel en fisica per sua developa de la transistor.

1956

Rockefeller ia finansia la confere sur intelijentia artifis a Dartmouth.

La CIA ia finansia la projeta de tradui par macina GAT.

Newell, Shaw, e Simon ia developa Teoriste de Lojica.

1957

La Uni Soviet ia lansa Sputnic, la satelite prima.

Newell, Shaw, e Simon ia developa la “Solvador de Problemes Jeneral”.

Fortran, la lingua de programi prima popular, ia es creada.

1958

McCarthy ia crea la forma prima de LISP, la lingua prima per prosede cadenas.

1959

Minsky e McCarthy ia institui la laboreria de intelijentia artifis a MIT.

Frank Rosenblatt ia introdui “persetrones”.

COBOL, un lingua de programi per usa en comersia, ia es introduida.

Desenio de 1960

1960

Edsger Dijkstra ia sujesta ce programes e datos debe es creada en formas normida e struturida, afin persones ta pote inclui la obras de otras en sua developa de programes.

Algol 60, un lingua de programi european e la asendente de multe otras (pe: Pascal), ia es introduida.

1962

La robotes industrial prima ia es introduida (pe: un robot per pila produidas sur paletas – la “paletador”).

1963–64

Doug Engelbart ia inventa la mus de computadores, inisial nomida “la indicador de loca X-Y”.

1964

La program “studiante” par Bobrow ia solve problemes matematical en la forma de parolas.

John Kemeny e Thomas Kurtz de la Universia de Dartmouth ia developa la lingua de programi BASIC prima. PL1 ia ariva en la mesma anio.

Wang ia introdui la LOCI (strumento per calcula logaritmos), un calculador per la ofisia a la custa barata de $SUA 6700, multe min ca la custa de un computador sentral. En ses menses, Wang ia vende sirca 20 unias.

La sistem de banco de datos Sabre, enlinia comprable, ia ariva. Lo ia solve la problem de Airocompania American de coordina informa sur sentos de reservas per vola tra la continente a cada dia.

Philips ia introdui la caxeta compata.

1966

Weizenbaum e Colby ia crea ELIZA.

Hewlett-Packard ia entra a la mercato de computadores con la HP2116A, un computador de tempo real. Lo ia es desiniada per prosede datos otenida de strumentos eletronical de probas e mesuras. Lo ia ave 8K de memoria e custa $SUA 30 000.

Hewlett-Packard ia anunsia sua calculador de serie HP9100 con scermo CRT, vendeda per sirca $SUA 5000 per cada.

Intel ia es fundida e ia comensa vende un microtelia de semiconduador cual ia pote teni 2000 bitios de memoria. Wang ia es la prima ci ia compra esta, usante lo per sua calculadores per comersia, nomida la Serie 600.

IBM ia vende plu ca 30 000 computadores sentral fundida sur la familia 360, cual ia usa memoria de cor.

1967

La MacHack par Greenblatt ia defeta Hubert Dreyfus a xace.

IBM ia construi la disco mol prima.

1969

La filma 2001 par Stanley Kubrick ia presenta un inteleto artifis.

Intel ia anunsia un telieta RAM de 1 KB, cual ia ave un capasia sinifiosa plu grande ca cualce telieta de memoria produida a ante.

La sistem de opera Unix, marcada per sua capasia multitaxal (dividente sua tempo entre taxes diversa), memoria virtual, desinia e securia multiusoral, ia es desiniada par Ken Thompson e Dennis Ritchie a la laboreria de AT&T-Bell.

Arpanet (la asendente de la interede) ia lia du computadores a UCLA e a la Instituida de Rexerca a Stanford. Dr Leonard Kleinrock e sua aidor Charley Kline a UCLA ia susede envia un comanda per entra a un macina a Stanford manejada par Bill Duval – la eposta prima.

La Universia de California a Los Angeles, la Universia de California a Santa Barbara, la Universia de Utah, e Stanford ia es la cuatro membros orijinal de Arpanet.

Desenio de 1970

1970

Doug Engelbart ia patenta sua mus.

Niklaus Wirth ia developa Pascal, un lingua de programi.

1971

La custa de la Model 300 de calculador Wang ia cade asta $SUA 600. Wang ia introdui la 1200 sistem de scrivador.

Stephen Wozniak e Bill Fernandez ia construi sua computador “Cream Soda”.

Bowmar Instruments ia introdui la calculador de pox, fundida sur LSI (Integra de Grado Grande) con cuatro funsionas (+, -, *, /), con LED, a un custa inisial de $SUA 250.

Intel ia introdui la microprosedador. Sua rapidia es 60 000 “somas” per secondo.

1972

Ray Tomlinson, la autor de la program prima per eposta, ia eleje la sinieta @ per usa en adirijes de eposta.

Ritchie ia inventa C, un lingua de programi.

Bill Gates e Paul Allen ia institui Traf-O-Data (cual ta deveni ultima Microsoft).

Stephen Wozniak e Steven Jobs ia comensa vende “caxas blu” (aparatos per jenera tonos usada en sistemes de telefon, cual ia permete ce persones comunica sin paia).

Eposta ia ariva per la popla.

1973

Stephen Wozniak comensa labora per Hewlett-Packard.

La jornal Radio Electronics ia publici un article par Don Lancaster, descrivente un “teletapador”.

IBM ia developa la prima de la discos dur selida vera. Lo ia es nomida “Winchester” e ia usa du platos de 30 Mb.

1975

MIT ia introdui la computador personal prima: la Altair, en la forma de un paco per asembla par la compror. Lo ia es fundida sur un prosedador 8080 de 8 bitios e ia inclui 256 baites de memoria, un grupo de comutadores, e un panel LED. Un teclador, scermo, e aparato per reteni ia pote es juntada par usa cartas estendente.

La Apple 1 ia es construida!

1976

Greenblatt ia crea la macina LISP prima.

Rea Elizabeth de Britan ia es la xef prima de stato ci ia envia un eposta.

Shugart ia introdui la disco mol de 5,25 ditones.

Primi con jetas de inca ia es introduida par IBM.

IBM ia introdui un sistem de prosede completa. La sistem ia inclui un discador, lejador de cartas magnetal, e un scermo CRT. La primador ia usa jetas de inca, un movador automata de paper o envelopa, e la posible de eleje comunica eletronical.

Apple Computer ia abri sua ofisias prima en Cupertino e ia introdui la Apple 2. Lo ia es la computador personal prima con grafica en color. Lo ia ave un CPU 6502, un ROM de 16 kilobaites, un teclador, un carta madral con 8 ranures, controladores per juas, e BASIC ja cargada.

Commodore, un compania de eletronicales orijinal de Toronto, ia introdui la computador PET en 1976.

Tandy/Radio Shack ia introdui sua microcomputador prima, la TRS-80.

JVC ia introdui la formato VHS per rejistradores video.

1977

La discos audio dijital prima ia es demostrada par Mitsubishi, Sony, e Hitachi a la feria de audio a Tokyo.

1978

Apple ia introdui e comensa vende discadores per la Apple 2, e ia comensa la projeta de rexerca e developa LISA.

BITNET (Because It’s Time Network – la “rede car esta es la bon momento”), un protocol per eposta, servadores de listserv, e transfere de fixes, ia es instituida como un emprende de la Universia de la Site de New York e la Universia de Yale.

Xerox ia relasa la computadores 8010 e 8020 Star.

IBM ia anunsia sua computador personal.

DEC ia anunsia sua computadores personal.

Hewlett-Packard ia introdui la computador tecnical HP 9000 con tecnolojia “supertelia” de 32 bitios. Lo ia es la “comutador sentral de ofisia” prima, tan potiosa como la computadores con grandia de un sala en la desenio de 1960.

1979

Kevin MacKenzie ia inventa la emoticon :-)

Grupos de novas “Usenet” ia comensa.

Desenio de 1980

1980

La confere prima de AAAI ia aveni a Stanford per discute inteleto artifis.

Telnet ia es inventada, e labora de distantia longa (“telecomuta”) per evita viajas dial ia es aora posible.

1981

Programes per listas de eposta Listserv ia comensa: Grupos de interesas enlinia e seminares virtual ia es formida.

Osborne ia introdui la computador portable prima.

MS-DOS ia es introduida.

1982

Discos compata (12 cm, 74 minutos) e juadores ia es relasada par Sony e Phillips en Europa e Japan. Pos un plu anio, la tecnolojia de CD ia es introduida en la SUA.

1983

IBM ia anunsia la PCjr.

Apple ia anunsia Lisa, la computador prima per usas comersial con un interfas grafical. Lo ia ave un CPU 68000 de 5 MHz, un disco mol de 860 kilobaites e 5,25 ditones, un scermo blanca-negra scermo de 12 ditones, un teclador desfisada, e un mus.

1984

Apple ia introdui la disco mol de 3,5 ditones.

La computador personal Macintosh ia es introduida par Apple. La prima ia ave 128 kilobaites de memoria e un discador de discos mol de 3,5 ditones e 400 kilobaites. La sistem de opera ia inclui un interfas grafical blanca-negra e un scrivador (MacWrite) e desiniador (MacPaint).

On ia institui la sistem de nomes per dominas (sufisas como .com, .gov, .org, .nl, etc).

1985

La tecnolojia CD-ROM (discos e discadores) ia es developada par Sony e Phillips.

La inventa de la protocol per transfere de fixes (FTP).

1987

Microsoft ia introdui Windows 1.01.

Tim Berners-Lee ia inventa la ueb cuando el ia labora a CERN, la laboreria de fisica de particulas en Geneve, Suiz. El ia gania la Premio de Technolojia de Suomi en april 2004. La premio de $SUA 1,2 milion ia es presentada par Tarja Halonen, presidente de Suomi.

Desenio de 1990

1990

Archie, un util per xerca la rede FTP, ia es fabricada par Peter Deutsch de la Universia de MacGill.

1991

La tecnolojia de CD-R (discos compata rejistrable) ia es relasada.

Xercador WAIS ia es inventada par Brewster Kahle de Thinking Machines Company.

Gopher (pd: gofer) es creada a la Universia de Minnesota.

La servador ueb ia combina la sintatica de adirijes URL, la lingua per documentos HTML, e la protocol per comunica HTTP.

Senator Al Gore ia introdui la Ata per Computa e Comunica de Funsiona Alta (conoseda como “Gore Bill”) per promove la developa e usa de la interede. Entre otra cosas, lo ia finansia la developa de la surfador Mosaic en 1993. Pos un intervisa en 1999, sua oposores political malsita Gore, disente ce el ia dise ce el ia inventa la interede.

1992

La interede ia es composada de sirca 20 servadores.

1993

La colie universal de sinias codigida con baites multiple (UCS) ia es publicida par la Organiza Internasional per Normi (ISO). Lo ia ave la intende de inclui ultima tota leteras e otra sinias usada en tota linguas scriveda en la mundo, como ance tota simboles matematical e otras.

La surfador prima grafical de la ueb, Mosaic, ia es developada par Marc Andreessen. La interfasa grafical per usores ia fa ce la ueb deveni un competor de Gopher. La produi de pajes per la rede ia deveni un taxe fasil, an per amatores.

La interede ia es composada de plu ca 200 servadores.

1994

Labyrinth, un surfador grafical tridimensional (VRML) ia es construida par Mark Pesce. Lo ia furni asede a la realia virtual de ojetos tridimensional (cosas, construidas, vistas, etc).

Netscape, surfador de la WWW, ia es developada par Marc Andreessen.

1995

La formato RealAudio de difusa fluente ia es introduida.

La lingua de programi Java ia es developada par Sun Microsystems. Prosede de datos en la surfador de la usor ia pote es fada con microprogrames (“applets”) secur e descargable.

La xercador Metacrawler ia es introduida. La contenida de la ueb ia pote es catalogada en modo ativa e automata.

La libreria enlinia prima, Amazon.com, ia es introduida en Seattle par Jeff Bezos.

AltaVista, un catalogador de la ueb, ia es construida par Digital. Un xerca multe rapida de 30–50% de la ueb ia es alora posible.

1996

Google ia comensa como un projeta de rexerca par Larry Page e Sergey Brin cuando los ia es studiante a Stanford.

La interede ia es composada de 100 000 servadores.

1997

La interede ia es composada de sirca 650 000 servadores.

“Deep Blue 2” (“Blu Profonda 2”) ia vinse Kasparov, la juor xef de xace en la mundo. La mundo como nos sabe lo ia fini.

La tecnolojia de DVD (videador e filmas) ia es relasada. Un norma es creada per DVD rejistrable.

Televide par la rede ia es introduida.

1998

Kevin Warwick, profesor de sibernetica a la Universia de Reading en Britan, ia deveni la umana prima ci es un “ospitor” per un microtelia. La capsula de vitro, con grandia de 23 mm par 3 mm, con alga microprosedadores diversa ia resta en la braso sinistra de Warwick tra 9 dias. Lo ia es usada per proba sua interata con portes e lampas controlada par computador en un construida de ofisias “intelijente”.

La interede ia es composada de 3,6 milion servadores.

1999

La interede ia es composada de 4,3 milion servadores.

Netomat, un surfador nonlinial, par la artiste Maciej Wisniewski de New York ia es introduida. La program abrida ia usa Java e tecnolojia de XML per naviga la rede par la datos (testos, imajes, sonas) cual lo conteni, en contrasta con la surfadores tradisional (Mosaic, Lynx, Netscape, Explorer, etc) cual naviga mera la pajes de la rede.

1999-2000

“2000 Today”, un program global televisada, ia reporta direta sin sesa per 25 oras sur la selebras de la anio nova en 68 nasiones tra la mundo. Lo ia es la program prima de acel dura e covre jeografial. La crea de la program ia nesesa plu ca 6000 persones e un estende de 60 satelites de comunica per ateni mil milion vidores en tota zonas de tempo tra la globo.

Wikipedia ia comensa como un estende de Nupedia par Jimmy Wales e Larry Sanger.

Sentenio 21

La saga continua!

Fontes major

Esta paje es presentada con la lisensa CC Attribution-Share Alike 4.0 International.
Lo ia es automatada jenerada de la paje corespondente en la Vici de Elefen a 22 setembre 2022 (06:56 UTC).